Gippa säkert med ASB Bloggen

ASB-bromsen under vår segling Båtar med ASB ombord

Posted by Henry 2012-08-31 13:37:26

Hej Henry!
Efter att ha använt ASB-bromsen under vår segling till Danmark kan jag inte annat än lyfta på hatten för en så´n kanonprodukt! När vi var på väg från Helsingör mot Torekov hade vi läns, full segelsättning och närmare 13 m/sek. Strax efter Kullens fyr var vi tvungna att gippa. Normalt hade jag nog gått över stag i denna vindstyrkan men jag varnade frugan för att nu skulle vi verkligen testa bombromsen. Sagt och gjort så lade jag om ratten, utan att skota hem, och så kom gippen. Storseglet, med sina 40 m3, gick lungt och beskedligt över till andra sidan utan krängning eller andra otrevligheter i båten. Man kunde nästan tro att man gippade i 2 m/sek, så enkelt och galant gick det.
Denna produkt måste bli en succé om bara folk fick se och prova den i verkligheten. En så´n säkerhetsgrej!
Hälsningar

Stellan, CB 365

Blog image

"ASB båten"Båtar med ASB ombord

Posted by Henry 2012-04-01 20:55:48

"ASB båten"

Helmtec AB Blog image

BOHUSRACETBåtar med ASB ombord

Posted by Henry 2012-02-02 22:13:44

ASB Automatic Safety Break

I SOMRAS FICK JAG TILLFÄLLE ATT TESTA ASB UNDER BOHUSRACET.
TYVÄRR BLEV DET JU MEST KRYSS OCH EN DEL SLÖR, ALLTSÅ INGEN GIPP.
DÄREMOT BLEV DEN TESTAD ORDENTLIGT UNDER TILLFARTSSEGLINGEN MED BARN OCH BARNBARN. EN OFRIVILLIG GIPP KLARADES AV LUGNT OCH FINT, OCH SEDAN LÄT VI ASB SKÖTA STORSEGLET I GIPPEN.

DÅ JAG OFTA SEGLAR ENSAM OCH UNDERBEMANNAD KOMMER JAG ATT I FRAMTIDEN ÖVERLÅTA GIPPHANTERINGEN TILL ASB, INTE MINST AV SÄKERHETSSKÄL.

Blog image

LARS LUNDBLAD

COMPIS 97 SWE112

CRSS




Brev från en nöjd kundBåtar med ASB ombord

Posted by Henry 2012-01-04 19:43:49

Hej Henry!

Med sommarens erfarenhet vill jag nu, när jag låter bygga en ny Malö 40,
ha din ASB-gippbroms även på denna båt.
Om jag förstått rätt så måste jag ha en större variant av
ASB-gippbromsen då storseglet på Malö 40 är på 41 m2.
Jag såg på din hemsida att en större broms är på gång.

Håll mig informerad om utvecklingen.

Med bästa hälsning

Carl

___________________________________________________________

Hej Carl,

God fortsättning på det nya året.

Det var roligt att höra att du är nöjd med ASB-bombromsen!
Ja, det är riktigt den ASB-105 broms du har nu, orkar inte 41m2
Så du behöver en ny ASB-130.

Dessa har vi nu för omgående leverans.

Bästa seglingshälningar

Henry Leuchovius

Alandia Båtförsäkring rekommenderar ASBASB Automatic Safety Brake

Posted by Henry 2011-08-15 17:28:43

Alandia Båtförsäkring rekommenderar ASB bombroms.

Vi har under en tid haft möjlighet att prova ASB bombromsen med mycket positva erfarenheter.
Bombromsen har gjort undanvindseglingen mycket säkrare.
Gippen blir kontrollerad och lugn från det att seglet börjar gå över tills det är över på motsatta sidan. Bromsen är som en extra gast med fokus på gippen.

Utifrån mitt arbete med skadeförebyggande åtgärder ser jag en stor potential i bromsen.
Jag är övertygad om att den över tid kommer att spara kostnader genom minskade skador på rigg och segel.

Denniz Corsman
Regionschef, västra Sverige
Alandia Båtförsäkring i GöteborgBlog image


ASB ombord på Maxi 1050 bohusracetBåtar med ASB ombord

Posted by Henry 2011-07-15 10:49:54

Test av ASB Bombroms - Bohusracet 2011

Under distanskappseglingen Bohusracet 2011 hade vi förmånen att få testa en ASB bombroms, en bra säkerhetsdetalj inte minst vid familjesegling.

Blog image

Kappsegling Bohusracet är en "shorthanded-tävling" vilket innebär att man inte får vara fler än två besättningsmän per båt. Tävlingen startar i Uddevalla och går via Marstrand, sydligaste Norge och med målgång i Smögen. Ungefär 175 distansminuter oavbruten segling.

Då vinden ständigt vred emot oss, var vi 27 timmar in i racet innan vi kunde sluta segla bidevind och falla ner på undanvind. I den nordliga vinden hade vi i stort sett platt läns hela vägen från Norge ner till Smögen. Eftersom vi satsat på att segla med gennaker, så tvingades vi slöra hela vägen för att hålla fart i båten.

Det betydde att vi ideligen gippade, och det var här som bombromsen kom till sin fulla rätt.

Normalt sett behöver vi skota hem storen hårt innan gippen, eftersom det är omöjligt att hålla emot när vinden tar tag i de trettiotre kvadratmeter stora seglet (vindstyrka omkring 7 m/s). Med bombromsen kunde man ta tag i skotet, dra in seglet utan att skota hem och sedan styra lätt för att gippen skulle komma. Sedan skötte bombromsen resten. Perfekt när man endast är två man på båten.

En viss hastighet på bommen krävs för att bromsen skall aktiveras, sedan bromsar den mjukt och bestämt upp bommens rörelse.

Man undviker de hårda smällar som man vanligtvis får vid en sådan manöver redan i lätta vindar, och som kan ge upphov till riggskador i lite kraftigare vind.

Familjesegling

Så långt alltså en förenkling av seglingen, men den största nyttan är nog trots allt en ökad säkerhet vid familjesegling ("slösegling" eller mindre erfaren styrman), då en oväntad gipp lätt kan ge upphov till skador på både båt och besättning.

Hantering

Bombromsen är lätt att montera, och lätt att sköta. Efter injustering av kicken så spänner man linan till bombromsen, sedan sköter den sig själv. Om något negativt skall nämnas så är det att ytterligare en tamp adderas uppe på däck, den är dock endast spänd på undanvindar.

Peter Dahl

Maxi 1050 "Tiny"

Stort grattis till segern! Båtar med ASB ombord

Posted by Henry 2011-06-25 11:47:52

Stort grattis till segern i Watski 2star Baltic 2011! Jonas Claesson Need Speed, Vann i sin klass.

Gippbromsen ASB Automatic Safety Brake
I hårdtest under Watski Baltic 2 Star 2011

Inför Watski Baltic 2 Star 2011 utrustade vi på Helmtec, Jonas Claesson båt Need Speed en Humphreys 30 med gippbromsen ASB Automatic Safety Brake

Jonas är helnöjd med ASB efter att ha gippat en 30-40 gånger i hårt väder under tävlingen, säger Jonas att det är ett perfekt instrument och hjälpmedel vid all typ av segling skärskilt Tävlingsegling och då i synerhet vid shorthandesegling, Som Jonas själv säger, detta är helt nytt sätt att segla på, att kunna fokesera på allt annat på båten, som att sätta om spinaker mm utan att ens tänka på den faliga gippen även då det blåer 10-15s/m, så är hel odramatiskt att gippa, man behöver inte ens bry sig om stroskotet, ASB fixar gippen och storseglet helt automantiskt. En annan fördel med ASB är att ASB bidrar till att man får maximal fart och fullt tryck i storseglet genom hela gippen. ASB är så enkle och smidig att använda, även att montera på båten, inför Watski Baltic 2 Star 2011 monterades ASB på minder en 5 min, dock provisorisk, vi använde kickfästet samt fäste ASB-bromslinan i mantågsfästerna och drog linan till en akerknape som vi fäste lina i, en avlastare hade varigt bäst. (tack vara att ASB aldrig kan låsa sig så blir belastning inte alls stor! Det håller)

Första tanken på priset för ASB kan tyckas vara högt, men med tanke på hur bra ASB fungerar så kommer man spara stora slantar på att rigg, segel och övrig utrustning, vad kostar bara ett rigghaveri i pengar och tid?. Samt att det faktiskt är en stor säkerhetprodukt som även kommer att rädda liv.

Ja då är det inte mycket att tveka på! ASB är den ultimata utrusningnen som värklingen kommer att ändar på det sätt vi seglar på.

NEED SPEED? Use a brake, use the ASB-brake

Blog image

Hans Helgesson har ASB på Bohusracet 2011Båtar med ASB ombord

Posted by Henry 2011-05-05 21:08:59

Hans Helgesson med sin Beneteau First 31.7 kommer ha ASB ombord på Bohusracet 2011


Förutom Bohusracet så deltar vi i Tjörn Runt och förhoppningsvis Poly Skagen Race (i Shorthanded klassen) samt att vi kör alla klubbkappseglingar som XSS arrangerar (11st i år). Förhoppningsvis hinner vi även med ytterligare någon eller några bankappseglingar.
Cruisingseglar även mycket aktivt med familjen. 5 veckor under semestern och i princip alla helger (dvs om det inte kolliderar med nån kappsegling).

I år hoppas vi segla "Skagerack runt" dvs Svenska Västkusten - Norska Sörlandet - Danmark/Jylland.

Jag/vi kommer testa ASB under Bohusracet, då båten skall hanteras utomskärs av endast två personer. Gipparna under förra årets Bohusrace var en utmaning - mitt i natten, vindstyrka på 12m/s och plattläns med stora spinnakern uppe (båtfart 13 knop).

Där hade en gippbroms varit guld värd!

Blog image

ASB bromsen ombord på nya Faurby 360Båtar med ASB ombord

Posted by Henry 2011-04-04 17:20:49

Sommaren 2011 kommer Mattias och hans fru Sabine från Schweiz,att segla runt Sverige. Under 3 månader kommer dom förgylla den svenska kusten med sin nya Faurby 360. Dessutom kommer man använda ASB bromsen.

Mattias som är en erfaren seglare menar att detta är första gången en tillverkare lyckats göra en konstruktion som både är smidig och användbar och dessutom med en tilltalande design.

Kvinnlig matchracingseglare testar ASBBåtar med ASB ombord

Posted by Henry 2011-03-26 11:11:04

Kvinnlig matchracingseglare kommer med sin Elan 310 vara med och testa ASB i sommar.

Anna Skarenhed tillhör den absoluta världseliten inom Matchracing och ingår i Team Stena Bulk och kommer att ställa upp i Lysekil i sommar. Anna har därimot bestämt sig för att hon inte vill ta nästa steg, som krävs för att nå toppen på OS 2012.

Istället kommer hon att cruising segla med sin nya Elan 310 i Sverige och Danmark i år.
Då kommer hon ha ASB Automatic Safety Brake monterad ombord.

Blog image

Jeanneau Sun Fast 40.3 med "Fathead" 55kvm Båtar med ASB ombord

Posted by Henry 2011-03-20 08:57:33

Vi har även en Jeanneau Sun Fast 40.3 med "Fathead" monterad. 55 kvadratmeter.
på gång in, som skall vara med och testa ASB Automatic Safety Brake .

Vi återkommer med mer info om detta projekt.

Faurby Yachts kommer alltid ha ASB monterad Båtar med ASB ombord

Posted by Henry 2011-03-20 08:48:39

NICANDERS BÅTVARV AB,

kommer att utrusta sina båtar med ASB i samband med demo- och testseglingar.

Blog image

Med ASB ombord inför långfärdseglingBåtar med ASB ombord

Posted by Henry 2011-03-12 13:10:56

Göran Einefors Bavaria 37

Blog image

www.anniara.se

ASB ombord inför långfärdsegling

Göran skriver:

Inför vår långsegling har vi diskuterat segelsättning med många andra långseglare och många använder inte storen på grund av gipprisken vid överseglingar men er produkt kan säkert ändra detta men även vid kustsegling så blir det perfekt att använda bombromsen.

Göran och Gudrun skall redan nästa år ge sig av på en 3-5 års långsegling.

Vi önska Göran och Gudrun lycka till.

Här kan ni se vad dom tycke om ASB-bromsen: Test Bombroms

Bavaria 40 Cr med ASB i BohusRacet 2011Båtar med ASB ombord

Posted by Henry 2011-03-11 21:41:14

Nu har vi fått in många intressanta testbåtar

Först ut, var Fredrik Mattsson med båten WhiteStar en Bavaria 40 Cr

Blog image

Fredrik kommer ha ASB Automatic Safety Brake under BohusRacet 2011.

Vi önska Fredrik lycka till.

Fredrik skriver följande på sin hem sida:

Att alla seglare fruktar slänggippar är väl hel klart, eller till och med en kontrollerad gipp i hårda förhållande kan vara påfrestande både för besättning och båt. Tidigare har jag kört med preventergaj mellan bomnock och tex. fram till pållare i fören. Detta minskar risken för slänggippar men löser inte problemet med påfrestningen vid själva gippen.

Det har funnits produkter på marknaden som jag dock uppfattar har ett antal olika brister.

Nu har det dykt upp ett antal nya produkter på den Svenska marknaden och jag har fastnat för ASB ( Automatic Safe Brake) med ett antal trevliga egenskaper:

Vanlig 10mm tamp används i systemet, inte specialfriktionstamp eller band.
Smidig, enkelt handhavande.
Påverkar inte seglingen negativt vid halvvind – biddevind.
Jag kommer agera referensinstallation på denna produkt under denna säsong och skall försöka göra en objektiv utvärdering i funktion och hantering. mer information kommer…

http://fhm.mine.nu/WhiteStar/tag/bombroms/

Årsmötet Vid WMYASB Automatic Safety Brake

Posted by Henry 2011-02-28 18:18:59

Första visningen av ASB

Blog image

WMYs årsmöte lockade många deltagare och många intresseanmälningar kom in.

Blog image